Is er nog toekomst voor Marktplein DM?

Is er nog toekomst voor Marktplein DM?

Gezellig, goed voor het netwerk (al was de opkomst met minder dan 150 personen teleurstellend!), maar weinig inspirerend! Mijn samenvatting van twee dagen Maastricht.

Na jaren van afwezigheid toch maar weer een keer 'Maastricht' de kans gegeven. Het thema 'A little less action, a little more conversation' triggerde mij in ieder geval en ook het lijstje met sprekers zag er prima uit! De aftrap van Marcel Zeelenberg was veelbelovend, maar na later bleek (voor mij) helaas de enige echt inspirerende sessie! Vooral de presentaties op de zaterdag waren zeer teleurstellend, met als dieptepunten de presentaties van Het Financieele Dagblad (een presentatie die drie jaar geleden ook door ieder ander merk gegeven had kunnen worden...) en Forrester Research (gedateerde presentatie met uitsluitend voorbeelden uit de oude doos en onderzoeksresultaten uit 2005...). Tot slot deed het thema vermoeden dat ook de zaal regelmatig meegenomen zou worden in levendige discussies. Helaas niets van dat alles! Jammer, jammer, jammer!

De centrale vraag die rest is: hoe nu verder? Is er nog toekomst voor Marktplein DM?

Wat mij betreft wel, maar dan moet er wel het een en ander veranderen!
Waarom niet de dialoog starten met de doelgroep (u als lezer hoort daar natuurlijk ook bij!) en van daaruit bekijken hoe het programma ingevuld kan worden?

Onderstaand een voorzet van mijn ideale invulling van Marktplein DM:
Locatie: vasthouden aan Maastricht. De sfeer is er super en je bent echt even weg van de dagelijkse beslommeringen.
Start event op een vrijdagmiddag rond 14.00 uur (was nu ook het geval).
Invulling event met panels, stellingen en discussie. Overkoepelend thema: Kennis Maken (ofwel je eigen kennis verrijken door deze te combineren met die van anderen en daarnaast natuurlijk het netwerken!).
Subthema voor 2008: Gedraag je zelf als consument en zie wat jou goed en minder goed bevalt, deel dit met anderen en draag oplossingen / verbeteringen aan.
Rond 17.30 uur start het cafébezoek, daarna diner en de volgende dag is iedereen vrij om te gaan en staan waar hij / zij wil. Een 'shopping excursie' door de stad van Maastricht kan bijvoorbeeld tot heel veel inspiratie leiden!

Uiteraard daag ik een ieder uit om aan te geven of hij / zij nog toekomst ziet voor Marktplein DM en indien dit het geval is hoe jouw ideaalplaatje er dan uitziet?


28 REACTIES

  • maandag 22 oktober 2007, 18:53

Rene,

Van de 150 aanmeldingen waren er denk ik zestig op titel van (media)sponsor en spreker. De rest, dus 90 man, was verdeeld over 70 mensen van bureaus en leveranciers, en 20 mensen van eindklanten. Jammer! Eindklanten kunnen hier toch ideeen opdoen. En kijken naar ervaringen van anderen. Om de sprekers hoefde je het niet te laten.

En dat is het gekke. Als UPC spreekt, en een boekje open doet, dan verwacht je massa's andere kabelaars of telecom clubs! En dat terwijl UPC heel eerlijk was over alle problematiek van een paar jaar geleden! Maar ik heb die massa niet gezien.

Inhoudelijk waren het prima dagen. De vraag is: waarom zo weinig aanmeldingen? Maastricht toch te ver om een doordeweekse dag naar toe te reizen? Is het voor een kabelbedrijf of telecom te veel gedoe om 's ochtends 2,5 uur naar Marktplein te rijden, en 's avonds of de andere dag weer terug?

Jij en ik kunnen het antwoord niet geven. Wij waren er. De antwoorden liggen bij de mensen die niet kwamen opdagen. Dus: non-response onderzoek doen.

Vandaar mijn oproep. Wie was er niet? En waarom was je er niet?

  • dinsdag 23 oktober 2007, 11:34

Zinnige bijdragen! Inderdaad wel een beetje: "waarom was de rest er niet?" Dat heb ik mij ook afgevraagd. Zeker omdat het programma mijn inziens veel bood. Format is inderdaad voor verandering vatbaar. Maar eerlijk gezegd voel ik ook weinig voor het zoveelste nietszeggende paneldiscussietje tussen gelijkgestemden/tegenvoeters die in het tijdsbestek dat daarvoor staat nooit echt tot de essentie kunnen komen.
Volgens mij moet en kan er vooraf meer de trom geroerd worden. David Weinberger was vorig jaar al op Marktplein DM. Dit jaar op Picnic. Maar (vrijwel) niemand die dat van Marktplein wist. Wie er was, was het er behoorlijk over eens (René uitgezonderd?): inhoudelijk waren het prima dagen. De afstand van de Randstad wordt echter door velen als onoverkomelijk gezien? Congresseren moet kennelijk wel een beetje efficient gebeuren. Volgens mij is juist die afstand tot de Randstad louterend: geen afleiding, eens twee (halve!) dagen helemaal ondergedompeld worden...

@Pieter:
Telecommer Vodafone zit toch (nog even?) in Maastricht? En je suggestie over het non-response onderzoek is heel zinnig. Geef ik de organisatie zeker mee.

  • dinsdag 23 oktober 2007, 12:27

@Pieter, uitstekende suggestie! Ben benieuwd naar de vervolgreacties!

@Wim, was inderdaad van mening dat het programma veel bood. Dat is ook de reden waarom ik aanwezig was. Ik had alleen gehoopt mijn eigen kennis te verrijken en dat is maar zeer beperkt gebeurd.

  • dinsdag 23 oktober 2007, 13:42

Ik denk niet dat het aan de locatie ligt, in het verleden kwamen er maar liefst 1500 man naar Maastricht. Dus waarom zou men dat nu niet meer doen???

Ik denk dat het meer aan de naamsbekendheid ligt, vooral onder de nieuwe generatie is Marktplein nog niet heel erg bekend. Veel mensen die ik in Maastricht sprak zien de dagen als een reunie en komen er al jaren. Zij hebben echt een band gekregen met deze dagen en zien het echt als een traditie. Terwijl de jongere generatie dit helemaal nog niet heeft en het misschien enkel zien als een congres wat redelijk aan de hoge prijs is én tel daar je hotel en reistijd bij op, dan kiezen ze volgens mij voor een congres dichter in de buurt dat ze wel beter kennen.

Voor de toekomst van Marktplein is het misschien een idee dat de organisatie meer de samenwerking moet opzoeken met een organisatie zoals DeMeter, die meer contacten onderhoud met de nieuwe generatie en dan samen een nieuw plan kunnen maken? Zodat ook deze generatie het belang en de gezelligheid van deze dagen gaat inzien.

Maar als het aan mij ligt blijft de locatie Maastricht, want sommige tradities moet je niet willen verbreken.

  • dinsdag 23 oktober 2007, 14:45

Ik ben vorig jaar op Marktplein geweest en wat me meteen opviel was hoeveel mannen met grijs haar en grijze pakken (donker en licht) er rondliepen; oude generatie DM. Is geen waarde-oordeel over deze generatie hoor, maar wel een constatering. Een constatering die meer mensen in mijn omgeving doen als ik over Marktplein praat. Marktplein heeft een te grote 'heritage' in de oude DM-wereld.

Marktplein heeft dus een imagoprobleem kunnen we stellen. Daarom zeg ik: "Marktplein is dood. Lang leve Marktplein". Met andere woorden stop met Marktplein in zijn huidige opzet en start een nieuw initiatief onder een andere naam op een andere locatie. Haal de traditie eraf, want juist die nekt volgens mij Marktplein. Die geeft het congres 'het grijze' als je snapt wat ik bedoel?

Start met een nieuw initiatief waar ook de jongere garde zich thuisvoelt. En dat gaat het me niet om alleen maar hippe mannen en vrouwen in hippe spijkerbroeken en hippe gympen ;-)

Het is natuurlijk makkelijk om aan de zijlijn te staan en commentaar te geven. Dus ik ben indien gewenst graag bereid om mee te denken.

  • dinsdag 23 oktober 2007, 15:18

@Dennis:

Je raakt de kern: het imago van MDM (ik kort het maar even af). Je was er vorig jaar en toen had het een hoog reunie-gehalte. Mij viel dit jaar juist op, dat de 'oude garde' was thuisgebleven. De gemiddelde leeftijd in de zaal lag stukken lager dan de jaren daarvoor. Maar zoals ik vaak ontwaar: het imago heerscht. En niet de feiten. Want ook jouw reactie op dit stuk refereert aan een MDM van vorig jaar. En niet die van dit jaar ;-)

De feiten zijn dat dit het 5de MDM was. Niet zo'n heel lange traditie dus. Maar kennelijk wordt de maatstaf gelegd bij de DM Dagen van weleer. Die inderdaad ook in Maastricht werden gehouden. Maar dat is dan ook de enige overeenkomst (en het feit dat het over DM gaat natuurlijk ;-) ) Geen parallelsessies waaruit je moet kiezen, geen zo-ma-di meer, geen grote beurs... Maar de memorie is hardnekkig, zo blijkt. En de behoefte om te vergelijken ook.

De traditie verwijderen lijkt me lastig. Er zijn immers niet zo heel veel specifieke DM-evenementen die wat verder gaan dan de operationele onderwerpen (daar is bijvoorbeeld een Vakdag DM voor). Er zal dus altijd vergeleken worden 'met wat was'. De enige manier om uit die patstelling te komen is volgens mij om een aantal jaar helemaal niets te doen.

Eens kijken hoe snel er weer een ander initiatief op komt borrelen om - in Maastricht - iets met DM te doen. Volgens mij snel. Want er zijn ook veel fans zo viel/valt te beluisteren. En dat zijn dus niet alleen de 'oude bokken'...

  • dinsdag 23 oktober 2007, 16:04

@Dennis,

Ik ben het helemaal met je eens en ik denk graag met je mee!

@Wim

Ik was dit jaar van de partij en wellicht komt het door mijn leeftijd, maar ik vond dat ook dit jaar er een hoog reünie gehalte was en nog steeds een hoog % "oude garde". Maar mijn collega's vertelde mij idd dat een groot gedeelte van de "oude" garde er nu niet bij was. Dus ook deze kant laat het afweten...Ik ben razend nieuwsgierig waarom ook zij er niet bij waren. Iemand enig idee?

  • dinsdag 23 oktober 2007, 16:34

Een leuke discussie hier...

Dat het dit jaar minder druk was dan voorheen ligt met name in het feit dat de 'oude garde' langzaam af begint te haken. Immers, om de vergelijking te trekken met de DM Dagen, gaat het al een tijd niet meer om bobbels in enveloppen en de nieuwste post-sorteermachines. Inhoudelijk heeft het congres voor mijn gevoel een flinke ommezwaai gehad met sprekers als Weinberger en John Moore.

En ja... toch was het minder druk..

Ik denk dat een verjonging van de organisatie (en uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat deze er aan zit te komen) en het aanpassen van de doelgroep waar de communicatie op gericht is twee belangrijke wins zijn. Hechtere samenwerkingen met partijen als IPAN, IAB en DeMeter, gebruik van 'unconference' technieken, vers bloed in de organisatie en een nog sterkere programmering zouden het moeten doen.

Ik ben het ook helemaal eens met Wim en Sheila dat Maastricht een uitstekende locatie is. Naast het feit dat je er echt helemaal bent (en niet door werkdruk later komt / geen tijd hebt voor de borrel) ten goede komt aan de ervaring en de gehaastheid wegneemt.

Als een van de leden van de sprekersraad zal ik alle kritiek meenemen voor 2008. Ik zie het congres als een parel die gewoon eventjes opgepoetst dient te worden...

  • dinsdag 23 oktober 2007, 16:58

@ Wim / Dennis / Sheila / John,
Ik ben graag bereid om mij aan te sluten bij de organisatie van 2008. Indien gewenst, verneem ik dit graag van jullie!
Wat ik dan wel essentieel vind, is dat er op korte termijn een onderzoek wordt uitgevoerd onder totaal "DM makend" Nederland. De resultaten van dit onderzoek zijn de basis bij het samenstellen van een vervolg op het huidige event! Wat mij betreft, laten we het zeker niet verloren gaan! Ik ben bereid om dit onderzoek vanuit KEGA | group kostenloos op te pakken!

  • dinsdag 23 oktober 2007, 18:03

@Rene,

Wat een goed initiatief!

@ allemaal,

Ook ik sta er voor open om mee te denken en te helpen voor de editie van 2008.

  • dinsdag 23 oktober 2007, 18:18

@Rene,

Ik ben wel benieuwd wie jij verstaat onder 'DM Makend Nederland', aangezien ik het idee heb dat 90% van dm'ers niet eens weten dat ze het bedrijven. Zo zijn ontwikkelingen als social media, search en mobile ook op respons / conversatie gericht en zie je hier veel DM technieken in terug.

We houden contact.

Hier ontstaat iets moois... Goed om te zien dat er zo constructief wordt nagedacht. Zou prachtig zijn als er inderdaad weer een echt bruisend evenement komt, en inderdaad: waarom dan niet in Maastricht.
@Sheila: je schrijft: 'Ik was erbij.' Volgens mij was dat alleen het avondprogramma... ;-) En zo waren er dit jaar meer die geen kaartje voor het congres hadden gekocht.
@John: ik heb ook uit zeer betrouwbare bron vernomen dat de verjonging van de organisatie eraan zit te komen. Sterker: dat jij ook degene bent die het event gaat overnemen van de heren Van Dorst en Rog. Correct me if I'm wrong...

John, heel goed punt! Ik denk dat we het woord DM maar eens overboord moeten gooien. Ik denk dat emailmarketeers (die DM pur sang bedrijvenL namelijk 1 op 1 marketing met meetbare resultaten) zich niet associeren met DM. Naam moet dus anders. Geen Marktplein DM meer. En meer online marketeers in de organisatie.
Pieter

  • dinsdag 23 oktober 2007, 20:47

@Allard <blijft stil>

@John: <fluistert> Gefeliciteerd! Lijkt me dat het wel aan jou besteed is om er iets moois van te maken. En je ziet: de bereidheid om je daarbij te helpen is volop aanwezig.

  • woensdag 24 oktober 2007, 8:48

@Pieter / John,
Ik ben blij dat jullie hebben opgemerkt dat ik "DM makend" Nederland tussen aanhalingstekens heb gezet. Dit begrip dienen we dus breder te trekken. Kan mij goed vinden in jullie comments. Wat mij betreft gaat DM over al het 1-op-1 contact tussen leverancier en klant.

@Sheila,
Overigens verbaas ik mij bij bijeenkomsten van DeMeter wel eens over de toch vrij grote bossen grijze haren die DAAR rondlopen! Is er een bovengrens van leeftijden? Volgens mij ben ik ook nog ergens lid. Maar niet meer zo piep. Ik zou je verjongingsdrang ook daar maar eens laten gelden en mensen zoals mij er uit knikkeren! ;-)
Pieter

@Pieter: DeMeter richt zich op mensen die jong van geest zijn. Leeftijd doet er totaal niet toe. Juist iemand zoals jij past perfect in het beeld wat wij hebben van een ideaal lid. We proberen bij DeMeter onderwerpen te belichten die iets vernieuwends in zich hebben. Mensen die niet met de tijd proberen/willen meegaan, blijven dan als vanzelf thuis. Dus we gaan je niet schrappen, maar ik ga je stalken om weer eens langs te komen ;) De komende Award avond (12 november) lijkt me een goede start? Tot zover deze commercial.

@Iedereen: Volgens mij ontstaat hier, naast de sprekersraad, een soort van Raad van Advies. Ontzettend leuk om te zien hoe iedereen zijn/haar medewerking aanbied hier. En dan wil ik natuurlijk niet ontbreken: ook ik heb zeker wel ideeën hoe dit event weer gaan bloeien als nooit tevoren en wil daar graag mijn medewerking aan verlenen. En inderdaad hebben we datzelfde standpunt vanuit DeMeter. We hebben aardig wat mogelijkheden om daarin bij te dragen en zullen dat zeker doen!

@John: Hopelijk is dat gerucht waar, zou erg goed zijn. De juiste man op de juiste plaats lijkt me!!

  • donderdag 25 oktober 2007, 11:26

@Pieter, zoals Robert al zegt, bij DeMeter gaat het om "jong van geest", en zoals ik gister in jouw presentatie zag (met de Muppets en al erin) dan ben jij zeker nog een ideaal lid ;)

@Allard, je las het goed, ik was erbij, maar je hebt mij nooit horen zeggen waar.....en de situatie die ik schetste kon je ook goed vast stellen bij de Bobbel voor ;)

@Robert, wellicht iets voor ons samen om dat namens DeMeter op te pakken?

  • donderdag 25 oktober 2007, 12:00

Ik heb namens DeMeter op voorhand ook met de organisatie Spark gesproken om te bepalen hoe we van elkaar kunnen profiteren. Ondanks vele (interactieve) ideeën (o.a. De DM-Quiz & premium-aanbiedingen), is er uiteindelijk niet veel meer uitgekomen dan het uitwisselen van ledenbestanden..... Zonde.....

Verhoging van de congresprijs van €450,= naar €650,- (ex. hotel) in één jaar helpt ook niet om meer bezoekers te werven. Ook al is de prijs in de vijf jaren daarvoor niet verhoogd. Het is dat ik een invitatie had want anders was ik niet er bij geweest. Dit bedrag kan ik niet verantwoorden naar mijn manager.

Ik ben blij dat er nu inderdaad een discussie is ontstaan hoe een mooi initiatief als een DM congres behouden en verbeterd kan worden. DeMeter speelt daar graag (via Robert & Sheila) een rol in........

@Sheila: In de Bobbel, inderdaad! En laten we De Comedie niet vergeten. Gezellig! Maar op termijn wel de doodsteek voor een congres, als steeds meer mensen geen kaartje kopen, maar alleen voor de gezelligheid eromheen komen...
@Robert: hoezo, gerucht... Heb je mij ooit geruchten horen verspreiden? ;-) En John ontkent toch niet?

  • donderdag 25 oktober 2007, 13:34

@Allard, comedie was idd ook erg gezellig ;) Maar jouw verslag heeft een goed beeld geschetst hoor van de zaterdag, helemaal goed. Jammer dat de vrijdag er nog niet op staat.....Maar we gaan kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat mensen volgend jaar voor het congres én de borrel die kant op gaan komen.

@Sheila: De vrijdag? Waren er toen ook sprekers? Shit... ;) Ik probeer nog wel een verslag van het UPC verhaal online zetten!

  • donderdag 25 oktober 2007, 14:56

@allen:

De discussie 'oude garde' versus 'jonge garde' wens is ten enige male te beeindigen door me aan te sluiten bij het reeds geopperde adagium: "Je bent zo oud als je je voelt". Plus door te verwijzen naar de foto's waar het de statistieken voor dir jaar betreft. Volgens mij is de gemiddelde leeftijd zoals die daar zichtbaar is zo rond de 30 jaar. Inclusief de heren Van Dorst en Rog!

Goed om te zien dat het animo er is. Ik heb dus ook het volste vertouwen in een toekomst voor 'iets met DM ergens in Maastricht' ;-)

@Wim: Heel goed dat je die discussie beëindigt. Al valt me wel op dat de jongens en meisjes van Urbanology flink oververtegenwoordigd zijn op de foto's. Maar ja, op een gegeven moment heb je iedereen wel een keer voor de camera gehad ;-) Ben het er trouwens helemaal mee eens dat leeftijd niet hét criterium is voor het succes van een evenement (moet ook een beetje aan m'n toekomst gaan denken...).
@Robert: tikken! ;-)

  • woensdag 8 oktober 2008, 11:13

Zo'n jaar na dato is er toch echt iets moois ontstaan zoals Allard al verwoordde. Momenteel staat er een door gezamenlijke inspanning van een aantal van de mensen uit bovenstaande discussie een dijk van een programma en is er eigenlijk geen excuus om dit jaar niet en masse af te reizen naar Maastricht. Ik wil iedereen dit dit leest dan ook met trots uitnodigen om naar het programma te kijken en zijn/haar reactie te geven!

Kijk hier voor het programma van Marktplein DM 2008

Ik hoop jullie natuurlijk allemaal te zien in Maastricht!

  • woensdag 8 oktober 2008, 11:16

Helemaal goed John. Go, go, go!!!!

  • woensdag 8 oktober 2008, 12:04

Donderdag 30 en vrijdag 31 oktober is het weer bal in Maastricht. Met een mooie mix van inhoud en ontspanning. Twee dagen. En het weekend weer thuis. Fris, nieuw elan. Alleen weer de vertrouwde dagvoorzitter... Maar die schijnt er wel weer ontzettend veel zin in te hebben!

REAGEER